.
تبلیغات

شخصیت نمایشی, اختلال شخصیت نمایشی, منابع ارشد روانشناسی, منابع کارشناسی ارشد روانشناسی, آمار و روش تحقیق, روانشناسی بالینی, آسیب شناسی روانی, روانشناسی مرضی, روانشناسی کودکان استثنایی, تدریس مباحث روانشناسی, مقاله روانشناسی, تحقیق روانشناسی, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی, منابع ارشد روانشناسی, منابع کارشناسی ارشد روانشناسی, آمار و روش تحقیق روانشناسی, منابع ارشد بالینی, آمار روانشناسی, روانشناسی فیزیولوژیک, انگیزش و هیجان, جزوات کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی, منابع ارشد روانشناسیاختلال شخصیت نمایشی، اختلالی پررنگ و لعاب



 

بیماران مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی ، رفتار توجه طلبانه بسیار زیادی از خود نشان می دهند. آنها در افکار و احساسات خود اغلب مبالغه می کنند. می توان گفت ویژگی‌ اصلی آنها ، تهییج‌پذیری و رفتار توجه‌خواهی مفرط است. این افراد وقتی کانون توجه نیستند، ناراحت می شوند و ممکن است شروع به انجام کاری نمایشی بکنند (مثلا داستان‌هایی را از خود درآورند، صحنه‌هایی را خلق کنند) تا توجه دیگران را به خودشان جلب کنند. این نیاز اغلب در رفتار آنها با متخصص بالینی آشکار است (مثل چاپلوس بودن، هدیه آوردن، توصیف کردن نمایشی نشانه‌های جسمانی و روان‌شناختی که در هر ملاقات، نشانه‌های تازه‌ای جایگزین می‌شوند)

ظاهر و رفتار افراد مبتلا به این اختلال اغلب به طور نامناسبی از لحاظ جنسی تحریک‌آمیز یا اغواکننده است. این رفتار نه تنها در مواجهه با شخصی که بیمار به او تمایل جنسی یا رمانتیک دارد، بلکه همچنین در انواع گسترده‌ای از روابط اجتماعی، شغلی و حرفه­ای فراتر از رفتار مناسب برای آن زمینه اجتماعی، روی می‌دهد. این افراد در ظاهر جذاب، صمیمی و معاشرتی هستند اما معمولاً دیگران آنها را ریاکار و سطحی می­انگارند. آنها با نمایش دادن به دنبال تحسین هستند و زمانی که روابط برقرار می­کنند، پرتوقع و بی­ملاحظه، خودمحور و درخودفرورفته­ می­شوند. می­توانند شدیداً عشوه ­گر باشند، اما سازگاری جنسی آنها اغلب ابتدایی یا بسیار سرد است که این خبر از آن می­دهد که رفتار عشوه­ گرانه ­ی آنها بیشتر در خدمت هدف جلب توجه است تا تمایلات جنسی. 

این اختلال بیشتر در بین زنان رایج است اما در مردان نیز دیده شده است و از این رو ماچوئیسم (مردبرترپندار) نامیده می­شود. رابطه‌ای قوی میان اختلال شخصیت نمایشی و اختلال جسمانی‌سازی (سندرم بریکه) دیده می‌شود. به این صورت که افراد مبتلا به هر یک از این دو اختلال، اغلب علائمی از اختلال دیگر را هم نشان می‌دهند. مطالعات همچنین، ارتباطی میان این اختلال و اختلالات مصرف الکل و اختلال خلقی را نشان می‌دهند.

مکانیسم های دفاعی عمده این بیماران واپس‌زنی و تجزیه است. در نتیجه واپس­زنی فرد از فهم احساسات واقعی خود عاجز هستند، و در نتیجه تجزیه نمی‌توانند انگیزه‌های خود را توضیح دهند.

برای تشخیص این اختلال باید به ملاک های زیر توجه کرد:

1. احساس خودبزرگ بینی به صورت مهم پنداشتن خود داشته باشد (مثلا در مورد دستاوردها و استعدادهای خود اغراق کند؛ انتظار دارد بدون آنکه به موفقیت چشمگیری دست یافته باشد، او را آدم بزرگ و برتری بدانند).

2. با خیالپردازی‌هایی در زمینه موفقیت بی حدوحصر، قدرت، هوش و استعداد، زیبایی، یا عشق ایده­آل اشتغال ذهنی دارد.

3. معتقد است که «خاص» و بی‌همتاست و فقط افراد (یا موسسات) خاص یا عالی رتبه قادر به درک وی هستند و بایستی تنها با آنها رابطه داشته باشد.

4. نیاز مفرط به تحسین

5. وجود احساس محق بودن (یعنی، به شکل نامعقولی انتظار داشته باشد برخوردی بسیار مطلوب با وی صورت گیرد یا افراد بی چون و چرا تسلیم خواسته هایش شوند).

6. در روابط بین‌فردی استثمارگر است (یعنی، برای رسیدن به هدف‌های خودش از دیگران سوء‌استفاده می‌کند).

7. فاقد همدلی است: مایل نیست احساسات و نیازهای دیگران را تأیید کند یا خود را با آنها برابر بداند.

8. اغلب به دیگران حسادت می‌کند یا معتقد است دیگران به او حسد می‌ورزند.

9. رفتارها یا نگرش‌های متکبرانه و پرنخوت نشان می‌دهد.

 

متخصصان معتقدند که چون بیماران دچار اختلال شخصیت نمایشی اغلب از احساسات واقعی خود بی خبرند، لذا تبیین احساسات درونی آنها در فرآیند درمان بسیار مهم است. و روان درمانی مبتنی بر روانکاوی میتواند درمان مناسبی برای آنها به حساب آید.


 

تهیه و تنظیم متن: هلیا زرشناس

 

گروه آموزشی کیهان
رتبه یک ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره
دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی و تهران


لینک های مرتبط


 


 

تعداد بازديد : 74
نظرات بينندگان
غیر قابل انتشار : 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته : 1
سارا عبادی
|
1398/08/17 - 22:26
0
0
مطلب عالی بود. بازم بذارید. آموزنده است
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
دانلود رایگان
تماس با ما
خیابان انقلاب اسلامی - خیابان 12 فروردین - کوچه نوروز - پلاک 4 - واحد 3
شماره تماس: 02166475618 الی 20
شماره پیامک:  02166475620

سوالاتی در خصوص کنکورهای ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره

.