- صفحه اصلی
- کنکور ارشد
- معرفی گرایشهای روانشناسی
آشنایی با گرایشهای کارشناسی ارشد روانشناسی
(شاخههای روانشناسی)
با توجه به سوالات شما داوطلبان گرامی در خصوص گرایش ها و اینکه انتخاب های اول شما کدام گرایش باشد، مطالب زیر را جمع آوری کردیم. وضعیت گرایش های زیر ممکن است در خارج از کشور ما متفاوت باشد. با اینحال، اطلاعات زیر خلاصه ای از مهمترین نکته ها در رابطه با هر گرایش باشد.
تفاوت بین گرایش های مختلف رشته روانشناسی
برای بسیاری از داوطلبان، این سوالات مطرح است که چه تفاوتی بین گرایش های مختلف روانشناسی از جمله روانشناسی بالینی و روانشناسی عمومی وجود دارد. در ادامه این مطلب، به این تفاوت ها پرداخته ایم و به شما می گوییم کدام یک از گرایش های روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد برای شما مناسب تر است.

روانشناسی عمومی
روانشناسی عمومی یکی از شاخه های علوم انسانی است که مربوط به شناخت مسائل روان شناسی، علل رفتارهای انسان، چگونگی استفاده از روان شناسی در امر آموزش و پرورش، شناخت کودکان عادی و استثنایی و کاربرد روان شناسی در مسائل روانی – اجتماعی می باشد.
هدف از رشته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ایجاد مهارتهای لازم در افرادیست که در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی – سازمانها و نهادهای جمهوری اسلامی و در دانشگاهها خدمت رسانی می کنند.
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی (سرفصل) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، معرفی رشته های ارشد و دکتری روانشناسی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.
برنامه درسی(سرفصل) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی و تعداد واحدها:
تعداد کل واحدها : 36 واحد
دروس اجباری : 30 واحد
سمینار : 2 واحد
پایان نامه : 4 واحد
نسبت به گرایش های روانشناسی بالینی و روانشناسی بالینی کودک، پذیرش های بیشتری در کنکور ارشد دارد و رقابت درش ساده تر است. از تخصص به آن معناکه در گرایش بالینی مطرح هست، اینجا خبری نیست و خود دانشجو باید به دنبال علاقه اش برود، کارگاه شرکت کند و ... .
فعالیتهای عمده ای که یک فارغ التحصیل روانشناسی عمومی میتواند انجام دهد عبارتند از :
- کارهای پژوهشی، تحقیقاتی، آموزشی در مراکز مختلف آموزشی (مدارس، دانشگاهها و ... ).
- میتوانند کارهای درمانی هم انجام دهند و با احراز شرایط، مجوز فعالیت هم دریافت کنند. اما:
- تفاوت این گرایش با گرایش بالینی و بالینی کودک و خانواده درمانی در این است که در فهرست دروس مطالعاتیشان در ارشد و دکتری، دروس عملی درمانی وجود ندارد.
دروس اجباری کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
نام درس
|
تعداد واحد
|
نام درس
|
تعداد واحد
|
روان شناسی عمومی پیشرفته
|
3
|
روشهای آماری پیشرفته
|
3
|
روشهای تحقیق در روان شناسی
|
3
|
نظریه های شخصیت
|
2
|
انگیزش و هیجان
|
2
|
روان شناسی احساس و ادراک
|
2
|
روان شناسی یادگیری و تفکر
|
2
|
پسیکوفیزیولوژی و نوروپسیکولوژی
|
2
|
روان شناسی اجتماعی پیشرفته
|
2
|
مباحث جدید در اسیب شناسی روانی
|
2
|
روان شناسی رشد پیشرفته
|
2
|
روان شناسی کودکان استثنایی
|
3
|
روان شناسی تجربی
|
2
|
جمع
|
30
|

روانشناسی بالینی
روانشناسی بالینی یکی از شاخه های روان شناسی است که بیشتر در مورد شناخت ناهنجاریهای رفتار انسان، تغییر و درمان این ناهنجاریها و راههای پیشگیری از آنها بر اساس علوم روان شناسی سخن می گوید.
دانش آموختگان رشته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، راههای ارائه خدمات بالینی و پژوهشی و آموزشی پیشرفته و گسترده در مراکز تشخیصی و درمانی موسسات آموزشی و پژوهشی و مراکز توانبخشی و پیشگیری با همکاری و نظارت استادان روان پزشکی را فرا می گیرد.
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد های رشته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه های دارای رشته ارشد روانشناسی بالینی، معرفی رشته های ارشد و دکتری روانشناسی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.
برنامه درسی(سرفصل) ارشد روانشناسی بالینی و تعداد واحدها:
تعداد کل واحدها : 38 واحد
دروس اجباری : 32 واحد
سمینار : 2 واحد
پایان نامه : 4 واحد
بین خیلی از دانشجویان ایرانی، به گل سرسبد گرایش های روانشناسی معروف است. طرفداران بسیاری بین داوطلبان کنکور و علاقه مندان به روانشناسی دارد و رقابت درش هم به همان اندازه بالاست. فعالیتهای عمده ای که یک فارغ التحصیل روانشناسی بالینی میتواند انجام دهد عبارتند از:
- واضحاً اینجا کارِ درمانی در اولویت است: تشخیص و درمان بیماری های مختلف روانی در زمینه های مختلف، کار با معتادین، درمانهای گروهی، مشاوره و ...
- کارهای آموزشی و پژوهشی در مراکز مختلف آموزشی، برگزاری کارگاههای آموزشی و ...
دروس اجباری کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
نام درس |
تعداد واحد |
نام درس |
تعداد واحد |
روان شناسی رشد پیشرفته |
2 |
علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی |
2 |
تاریخچه سیستمها در روان شناسی |
2 |
نظریه های شخصیت |
2 |
روان شناسی پزشکی و نوروپسیکولوژی |
2 |
کلیاتی درباره درمانهای فیزیکی و دارویی در بیماریهای عصبی و روانی |
1 |
استفاده از روشهای اماری و پژوهشی پیشرفته در روان شناسی بالینی |
2 |
آزمونهای شناختی در روان شناسی بالینی |
2 |
آسیب شناسی پیشرفته |
2 |
آزمونهای عینی فرافکن در روان شناسی بالینی |
3 |
فنون مصاحبه تشخیصی |
2 |
نظریه های روان درمانی |
2 |
کاربرد روشهای روان درمانی |
2 |
گروه درمانی |
2 |
خانواده درمانی |
2 |
جمع |
32 |
رفتار درمانی |
2 |
تفاوت بین رشته های روانشناسی بالینی و عمومی
تا به اینجا به طور خلاصه دو گرایش پرطرفدار روانشناسی را معرفی کردیم اما اگر جزئی تر بخواهیم تفاوت روانشناسی بالینی و عمومی را بدانیم این طور می توانیم بگوییم که دانشجویان روانشناسی بالینی برای کار روان درمانی و درمانگر شدن آموزش می بینند. چرا که کار روانشناسان بالینی درمان اختلالات و ابزار آنها برای این کار روان درمانی می باشد. روان درمانی امروزه دارای رویکردهای متفاوت مانند روان پویشی،شناختی-رفتاری و ... می باشد که بالینگران بر اساس علاقه ی خود می توانند یکی از این رویکردها را برای مسیر درمانگری شان انتخاب کنند.
اما دانشجویان روانشناسی عمومی در دانشگاه ها دروس عمومی روانشناسی مانند:انگیزش و هیجان- حافظه و کارکرد های آن- ادراک و احساسات و ... را می خوانند و برای پژوهش کردن در حوزه های عمومی روانشناسی و آموزش تربیت می شوند، و همانطور که در سر فصل دروس دانشگاهی این رشته مشخص هست،دانشجویان این رشته بیشتر تمرکزشان بر جنبه های عمومی روانشناسی است و نه صرفا اختلالات روانی و درمان آنها.
امروزه در ایران علیرغم وجود تفاوت های زیاد بین این دو گرایش،سختگیری برای فعالیت فارغ التحصیلان این گرایش ها در حوزه های کاری وجود ندارد. به طور مثال، فردی که فارغ التحصیل روانشناسی عمومی می باشد نیز ممکن است به درمان بپردازد و در کلینیک های درمانی فعالیت کند.اما در دنیا تفاوت این دو گرایش در حوزه های کاری سخت گیرانه تر است و معمولا فقط فارغ التحصیلان گرایش بالینی به درمانگری مشغول می شوند.

روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
روان شناسی بالینی کودک و نوجوان از سال 84 به مجموعه روان شناسی افزوده شد. این رشته مشابه رشته روان شناسی بالینی است با این تفاوت که روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، با اختلالات دوران کودکی و نوجوانی سروکار دارد.
بین برخی، به برادر روانشناسی بالینی معروف است. به این معنا که شباهتهای بسیاری بین این دو گرایش وجود دارد. فعالیتهای عمدهای که یک فارغ التحصیل روانشناسی بالینی کودک میتواند انجام دهد عبارتند از:
- واضحاً کار درمانی با کودکان و نوجوانان در اولویت است. پرداختن به امور و مشکلات کودک و نوجوانان و سپس کار با سایر گروههای سنی در فهرست کاری این افراد دیده می شود.
- تشخیص و درمان بیماری های مختلف روانی در زمینه های مختلف، کار با معتادین، درمانهای گروهی، مشاوره و ... .
- کارهای آموزشی در مراکز مختلف آموزشی، برگزاری کارگاهها و ...
- کارهای پژوهشی وتحقیقاتی
- توجه: تنها دانشگاه های شهیدبهشتی و تبریز در این گرایش دانشجو میپذیرند.

روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی صنعتی و سازمانی عبارتست از مطالعه علمی رابطه میان انسان و دنیای کار. روانشناسی صنعتی و سازمانی دارای دو جنبه علم و عمل است. جنبه علمی آن به مطالعه انسان در دنیای کار می پردازد و جنبه عملی آن مشتمل بر کاربرد علم موجود برای حل و رفع مسائل و مشکلات مربوط به کارکنان سازمانها در دنیای کار است.
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد های ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه های دارای رشته ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، معرفی رشته های ارشد و دکتری روانشناسی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.
برنامه درسی(سرفصل) رشته ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی و تعداد واحدها:
تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اصلی : 24 واحد
دروس اختیاری: 4 واحد
پایان نامه : 4 واحد
از جدیدترین گرایشهای روانشناسی در ایران و جهان است. آینده بسیار خوبی دارد. در ایران فقط دو دانشگاه اصفهان و اهواز در این گرایش دانشجو میپذیرند. در ایران این گرایش هنوز وارد مقطع دکتری نشده است. به مسائلی میپردازد از این دست:
- طراحی و اجرای برنامه های گزینش کارکنان
- تحلیل ابزامات شغلی، آزمونهای روانشناختیِ ارزیابی مهارتها
- ارزیابی کارایی کارکنان
- کمک به سازمان جهت تحول و رشد و پیشرفت
- مشاوره به مدیران در زمینه های مدیریتی، کارکنان، استراتژیهای بازاریابی و ..
- بهبود کیفیت ارتباطات انسانی درمحیط کار
- طراحی سیستم های مدیریت منابع انسانی و طراحی محیط فیزیکی در اداره و سازمان
دروس اصلی کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی
نام درس |
تعداد واحد |
نام درس |
تعداد واحد |
آمار استنباطی پیشرفته |
3 |
روش تحقیق پیشرفته |
3 |
روان شناسی اجتماعی پیشرفته |
2 |
روان شناسی بهره وری |
2 |
بالندگی سازمانی پیشرفته |
2 |
روان شناسی سازمانی |
2 |
نگرشها و انگیزش شغلی |
2 |
آموزش نیروی انسانی |
2 |
نظریه های سازمانی |
2 |
سمینار در تازه های روانشناسی صنعتی و سازمانی |
2 |
کارورزی |
2 |
جمع |
26 |
جهت مشاهده منابع کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی کلیک کنید

رشته سنجش و اندازه گیری
رشته سنجش و اندازه گیری به بیان ساده به کاربرد آمار و سنجش و اندازه گیری در تحقیقات روانشناسی و آموزشی می پردازد. به بیان جامع تر، این رشته ارزیابی، ارزشیابی، سنجش و اندازه گیری صفات، ویژگی ها و خصوصیات انسانی با استفاده از ابزارهای مختلف و متفاوت و با گستره ای از روش های کیفی محض تا کمی محض را بر عهده دارد تا از این طریق از افراد در موقعیتهای مختلف شغلی و همچنین آموزش و پرورش استفاده کند.
متخصصین این رشته توانایی ارزیابی اطلاعات سیستمهای آموزشی، پروسه ها و اطلاعات خروجی این سیستمها را دارا می باشند.
فارغ التحصیلان این رشته باید بتوانند با استفاده از تئوری کلاسیک اندازه گیری و تئوریهای " ویژگی پنهان " و همچنین آزمونهای استعداد تحصیلی در سطوح وسیعی امر سنجش آموزشی و تربیتی را انجام دهند.
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته سنجش و اندازه گیری، معرفی رشته های ارشد و دکتری روانشناسی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.
برنامه درسی(سرفصل) سنجش و اندازه گیری و تعداد واحدها:
تعداد کل واحدها : 38 واحد
دروس اصلی : 34 واحد
پایان نامه : 4 واحد
روان سنجي، گرايش سوم مجموعه روان شناسي است كه كمترين تعداد داوطلب و در عين حال كمترين تعداد پذيرش را دارا است. روان سنجي عمدتاً با آمار، شيوههاي سنجش در آموزش و پرورش و یادگيري، ارزيابيهاي روانشناختي از طريق آزمونهاي رواني و شيوههاي گزينش و سرند كردن در ارتباط است.كارشناس ارشد روانسنجي ميتواند به كار اجراي آزمونهاي رواني - تشخيصي، سنجش هوش، ويژگيهاي شخصيتي، آسيبهاي مغزي، عقب ماندگيهاي ذهني، ارزيابي در آموزش و پرورش، سازمان سنجش و دادهپردازي مشغول گردد. يا به همراه يك تيم درمان در كلينيكهاي روان شناختي مشغول به كار گردد.
هدف از تحصيل در اين گرایش، تربيت افرادي است كه با جنبههاي نظري و كاربردي در زمينههاي مربوط به اندازهگيري و ارزيابي خصوصيات مختلف افراد انساني و مهارتهاي او، آشنايي كافي داشته و توانايي بكارگيري آن را در موقعيتهاي شغلي در آموزش و پرورش داشته باشد. فارغالتحصيلان اين گرایش با استفاده از تئوري كلاسيك اندازهگيري به سنجش ويژگيهاي پنهان افراد ميپردازند و از سويي ديگر با طراحي انواع آزمونها (تحصيلي، هوش و استعداد، استخدامي و ...) در سطوح وسيعي به سنجش آموزشي و تربيتي افراد مشغولاند. اجراي آزمونهاي رواني در امر تشخيص، همواره ياري رسان متخصصان بوده است.
دروس تخصصی سنجش و اندازه گیری
نام درس |
تعداد واحد |
نام درس |
تعداد واحد |
روشهای آماری پیشرفته 1 |
3 |
روشهای تحقیقی پیشرفته |
3 |
روشهای آماری پیشرفته 2 |
3 |
برنامه ریزیهای کامپیوتری در اندازه گیری |
2 |
استفاده از کامپیوتر در اندازه گیری |
2 |
روان سنجی کاربردی |
2 |
نظریه ها و روشهای جدید در اندازه گیری |
2 |
آزمونهای پیشرفته تحصیلی |
2 |
آزمونهای هوش و استعداد |
2 |
آزمونهای شخصیت |
3 |
ارزشیابی آموزشی |
2 |
ارزشیابی طرحها و برنامه ریزی آموزش و پرورش |
2 |
روان شناسی تربیتی پیشرفته |
2 |
سمینار در سنجش و اندازه گیری |
2 |
اصول و فلسفه تعلیم و تربیت پیشرفته |
2 |
جمع |
34 |

رشته روان شناسی خانواده درمانی (نام این گرایش به «بالینی خانواده» تغییر یافته و منابع آن با گرایش بالینی یکسان هست)
رشته روان شناسی خانواده درمانی یکی از دوره های تخصصی روانشناسی است که به مطالعه موارد زیر می پردازد :
- ساختار و فرایند تحول خانواده.
- شناسایی علل و فرایند شکل گیری روابط ناهنجار بین زوجین.
- کاربرد تکنیکهای خاص درمانی جهت حل مشکلات درون خانواده.
- روشهای یاری رسانی به خانواده هایی که واجد نیازهای ویژه هستند.
خانواده به عنوان یک نظام اجتماعی طبیعی، مهمترین نهاد اجتماعی محسوب می شود و نقش بسیار اساسی در بهداشت روانی فرد و جامعه ایفا می کند. به همین دلیل این رشته از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته روانشناسی خانواده درمانی، معرفی رشته های ارشد و دکتری روانشناسی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.
برنامه درسی (سرفصل) روانشناسی خانواده درمانی و تعداد واحدها:
تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اجباری : 26 واحد
اختیاری: 2 واحد
پایان نامه : 4 واحد
این رشته یکی از شاخه های روانشناسی بالینی است با تمرکز بر خانواده. فرق روانشناسی خانواده درمانی با مشاوره خانواده در عمق و شدت مشکلات است.
روانشناس خانواده درمانگر عمدتاً به دنبال حل مشکلات عمیق تر خانواده است در حالی که در مشاوره خانواده مشکلات سطحی تر و ساده تر هستند.
زوج درمانی یکی از زیرشاخه های خانواده درمانی است. فارغ التحصیلان این رشته میتوانند با کودک و نوجوان هم کار کنند.
توجه: در حال حاضر تنها دانشگاه شهیدبهشتی و دانشگاه علم و فرهنگ در این رشته دانشجو می پذیرند.
دروس اجباری کارشناسی ارشد خانواده درمانی
نام درس |
تعداد واحد |
نام درس |
تعداد واحد |
روان شناسی وآسیب شناسی خانواده |
2 |
نظریه سیستمها |
1 |
سنجش و اندازه گیری خانواده |
2 |
حقوق خانواده در ایران |
2 |
فرهنگ و خانواده |
1 |
نظریه های خانواده درمانی |
2 |
اصول و فنون خانواده درمانی |
1 |
آموزش والدین |
2 |
مشاوره ازدواج |
2 |
کاربرد الگوهای خانواده و زناشویی درمانی 1 |
2 |
کاربرد الگوهای خانواده و زناشویی درمانی 2 |
2 |
زوج درمانی |
2 |
خانواده درمانی متمرکز بر مشکلات کودکان و نوجوانان |
2 |
آسیب شناسی و درمان اختلالات جنسی |
2 |
گزارش مطالعات موردی |
1 |
جمع |
26 |
جهت مشاهده منابع گرایش بالینی کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی کلیک کنید

رشته روانشناسی اسلامی
رشته روانشناسی اسلامی مفاهیم و مسائل روان شناسی مثبت گرا را در دو قلمرو علم و دین بررسی می کند.
این رشته از تلفیق دو دیدگاه کلاسیک و اسلامی پدید آمده است .
در بخش کلاسیک، دیدگاههای دانش روان شناسی به صورت مستقل مطرح می شود از این رو روان شناسی اسلامی گرایش مثبت گرا به عنوان یک رشته مستقل طراحی شده است. در بخش بررسی های اسلامی نیز روش اکتشافی و تحلیل محتوا به کشف و پردازش دیدگاه خاص دین می پردازد.
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته روانشناسی اسلامی، معرفی رشته های ارشد و دکتری روانشناسی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.
برنامه درسی(سرفصل) روانشناسی اسلامی و تعداد واحدها:
تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اصلی : 28 واحد
پایان نامه : 4 واحد
دروس تخصصی روانشناسی اسلامی
نام درس |
تعداد واحد |
نام درس |
تعداد واحد |
روان شناسی دین |
2 |
روان شناسی اخلاق |
2 |
روش تحقیق پیشرفته |
2 |
کلیات و مفاهیم |
2 |
سلامت و شادکامی |
2 |
هوش هیجانی |
2 |
انگیزش درونی |
2 |
صفات و انگیزه های مثبت |
2 |
روابط مثبت |
2 |
بازسازی مثبت ، مشاوره و روان درمانی مثبت گرا |
2 |
حدیث و روان شناسی مثبت 1 |
2 |
حدیث و روان شناسی مثبت 2 |
2 |
زبان تخصصی |
2 |
سمینار |
2 |
پایان نامه |
4 |
جمع |
32 |
روان شناسی تربیتی دانشی است که به دین ، فلسفه و پژوهشهای آزمایشگاهی وابسته است.
روان شناسی تربیتی نقش کارسازی در زمینه شناخت شاگردان، تربیت معلمان، شناخت فرایند یادگیری، پرورش ابزارهای اندازه گیری روانی – تربیتی و ارزشیابی یادگیری بالاخص یادگیری پیشرفت به عهده دارد.
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته روانشناسی تربیتی، معرفی رشته های ارشد و دکتری علوم تربیتی(به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.
برنامه درسی (سرفصل) روانشناسی تربیتی و تعداد واحدها:
تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اجباری : 26 واحد
دروس اختیاری : 6 واحد
دروس اجباری کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
نام درس |
تعداد واحد |
نام درس |
تعداد واحد |
نظریات تربیتی و مکاتب فلسفی |
2 |
آمار استنباطی |
3 |
نظریه های رشد |
2 |
روش تحقیق |
3 |
روان شناسی تربیتی |
2 |
نظریه های انگیزش در آموزش و پرورش |
2 |
سنجش و اندازه گیری |
2 |
نظریه های یادگیری کاریردی |
2 |
نظریه و روشهای آموزش |
2 |
پایان نامه |
4 |
تعلیم و تربیت اسلامی پیشرفته |
2 |
جمع |
26 |
دانش آموختگان این رشته در زمینه ارزیابی و تشخیص و بازپروری کودکان عقب مانده ذهنی با تکیه بر روان شناسی و آموزش و پرورش این کودکان مهارت کسب می کنند.
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، معرفی رشته های ارشد و دکتری علوم تربیتی(به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.
برنامه درسی (سرفصل) روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی و تعداد واحدها:
تعداد کل واحدها : 38 واحد
دروس اصلی : 14 واحد
دروس پایه : 6 واحد
دروس تخصصی : 18 واحد
دروس اختیاری : 10 واحد
چنانچه یکی از دروس تخصصی یا پایه برنامه کارشناسی ارشد این رشته اجرا نشد با نطر گروه آموزشی مربوط یکی از واحدهای دروس اختیاری جایگزین می شود.
دروس اصلی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
نام درس |
تعداد واحد |
نام درس |
تعداد واحد |
آمار استنباطی (پیشرفته) |
2 |
روشهای تحقیق (پیشرفته) |
3 |
سمینار در مسائل کودکان عقب مانده ذهنی |
2 |
پایان نامه |
4 |
نظریات تربیتی مکاتب فلسفی |
3 |
جمع |
14 |
علوم شناختی

علوم شناختی ، دانشی جدید در زمینه ذهن و مغز است. دانشمندان این رشته میکوشند تا در خصوص ادراک، تفکر، حافظه، فهم زبان، یادگیری و سایر فرایندهای ذهنی و پدیدههای موثر در آگاهی و شناخت به درک عمیقتری دست پیدا کنند و مکانیسمها و فرایندهایی را که در بروز این پدیدهها دخالت دارند بطور دقیق بررسی نمایند. علوم شناختی، دانشی بین رشتهای است که از تعامل رویکردهای مختلف مطالعه ذهن همانند روانشناسی، دانش رایانه، دانش عصب پایه، فلسفه و زبان شناسی شکل میگیرد.
توجه به ضرورت، اهمیت و نقش میان رشته ای علوم شناختی و همچنین گسترش بیش از پیش این رشته تدوین دوره کارشناسی ارشد رشته علوم شناختی یکی از ضروریات مطالعه و تحقیق در این حوزه به نظر می رسد. بر همین اساس امکان ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد رشته علوم شناختی در ایران از سال تحصیلی 93-92 از طریق کنکور ارشد امکان پذیر شده است. رشته علوم شناختی در مقطع کارشناسی ارشد دارای سه گرایش اصلی: روانشناسی شناختی، ذهن، مغز و تربیت و توانبخشی شناختی می باشد. در ادامه به معرفی گرایش های کارشناسی ارشد علوم شناختی می پردازیم.
روانشناسی شناختی
روانشناسی شناختی یکی شاخه های علوم شناختی است که در زمینه توجه، ادراک، تفکر، حافظه، زیان، یادگیری، حل مسأله، تصمیم گیری، هوش و سایر فرایند های ذهنی و مؤلفه های مؤثر در آگاهی و شناخت مطالعه می کند و به بررسی سازوکارهای مغزی مؤثر در بروز این پدیده ها می پردازد. بنابراین، علوم اعصاب نقش مهمی را در تبیین کارکرد های شناختی ایفا می کند. روانشناسی شناختی همچنین با حفظ جایگاه بین رشته ای خود، به موضوعات جدیدی هم ورود کرده و خدمات مهمی در حوزه هایی نظیر درمان و تشخیص اختلالات روان شناختی، مدیریت،آموزش و پرورش، مسائل اجتماعی و فرهنگی، سیاست و رسانه ارائه کرده است. هدف از گرایش روانشناسی شناختی در علوم شناختی، تربیت پژوهشگر در حوزه روان شناسی شناختی و تربیت نیروی انسانی در زمینه مشاوره شناختی می باشد. فارغ التحصیلان این رشته با تسلط بر روان شناسی شناختی و شیوه های ارزیابی توانایی های شناختی انسان می توانند در حوزه های مختلفی همانند سایر روانشناسان مشغول به کار شوند. از جمله مشاغلی که فارغ التحصیلان این رشته قادرند خدمات حرفه ای خود را ارائه دهند موارد زیر است:
ارائه خدمات مشاوره شناختی در مراکز مشاوره و کلینیک های روانشناسی و توانبخشی سنجش تواناییهای شناختی مراجعین به مراکز روانشناسی
مشاوره و توانبخشی انجام پژوهش در حوزه های شناختی
تدریس روانشناسی در مراکز پژوهشی و آموزشی کشور فارغ التحصیلان
این رشته همچنین می توانند با گذراندن دوره های حرفه ای مصوب سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و کسب مجوز سازمان به ارائه خدمات تخصصی بپردازند.
برنامه درسی(سرفصل) علوم شناختی - روانشناسی شناختی:
تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اجباری : 20 واحد
دروس اختیاری : 8 واحد
پایان نامه : 4 واحد
جدول دروس اصلی گرایش روانشناسی شناختی
نام درس |
تعداد واحد |
نام درس |
تعداد واحد |
روان شناسی شناختی 1 |
2 |
اصول زبان شناسی |
2 |
آمار پیشرفته و تحلیل داده ها |
2 |
اصول علوم شناختی |
2 |
روان شناسی شناختی 2 |
2 |
مدل سازی شناختی |
2 |
فلسفه ذهن |
2 |
روشها و طرحهای آزمایشی در علوم شناختی |
2 |
روش تحقیق در علوم شناختی |
2 |
اصول علم عصب پایه |
2 |
ذهن، مغز و تربیت
ذهن، مغز و تربیت یک حوزه مطالعاتی فرا رشته ای است که به عنوان یکی از حوزه های کاربردی علوم شناختی در مراکز دانشگاهی به وجود آمده است. علوم شناختی درباره کار کردهای ذهن / مغز (شامل علوم اعصاب، روانشناسی، زبانشناسی، هوش مصنوعی، فلسفه ذهن و انسان شناسی)، حوزه علوم تربیتی را تحت تأثیر قرار داده است. علوم شناختی به مثابه یک حوزه تجربی با بهره گیری از فناوری های جدید تصویر برداری به مطالعه کارکرد های مغز ذهن می پردازد و بدیل رفتار گرایی محسوب می شود که فرایند های مغزی ذهنی را خارج از دسترس می پنداشت و تنها به مطالعه ظاهر رفتار آدمی می پرداخت. این حوزه جدید دانش تأثیر مهمی بر تعلیم و تربیت گذاشته است، زیرا مربیان با شناخت بهتر کار کردهای ذهن مغز و با برنامه ریزی درسی مبتنی بر نظریه های یادگیری شناختی، بهتر خواهند توانست به رشد ذهنی و رشد شخصیتی کودکان و نوجوانان کمک کنند. بدین ترتیب، به دلیل تحولاتی که انقلاب شناختی در فهم ما از ذهن و مغز پدید آورده است، شاهد تولد رشته ای تحت عنوان ذهن، مغز و تربیت هستیم است به طوری که دانشمندان و پژوهشگران حوزه های علوم تربیتی و علوم شناختی در قالب پژوهش های فرا رشته ای می کوشند به رویکرد نوینی درباره آموزش و پرورش دست یابند. فارغ التحصیلان این رشته پس از اتمام دوره واجد ویژگی های زیر خواهند بود
کسب دانش درباره مفاهیم، مبانی، اصول و نظریه های ذهن، مغز و تربیت
مهارت در طراحی و اجرای پژوهش های مربوط به حوزه ذهن، مغز و تربیت
توانایی مطالعه نقادانه ادبیات علمی حوزه ذهن، مغز و تربیت
توانایی طراحی، تدوین، اجرای و ارزشیابی فعالیت های یادگیری مبتنی بر رویکرد شناختی ذهن، مغز و تربیت
و توانایی در انجام امور راهنمایی و مشاوره آموزشی و تحصیلی بر مبنای آموزه های علوم شناختی در مؤسسات آموزشی
برنامه درسی(سرفصل) علوم شناختی - ذهن ، مغز ، تربیت :
تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اجباری : 12واحد
دروس اختیاری : 14 واحد
پایان نامه : 6 واحد
جدول دروس اصلی گرایش ذهن ، مغز ، تربیت
نام درس |
تعداد واحد |
نام درس |
تعداد واحد |
مبانی علوم شناختی |
2 |
روان شناسی شناختی |
2 |
علوم اعصاب تربیتی |
3 |
روشهای پژوهش در ذهن، مغز و تربیت |
3 |
مبانی علوم یادگیری |
2 |
|
|
توانبخشی شناختی
توانبخشی شناختی، به مجموع اقداماتی اطلاق می شود که هدف آنها حفظ، ترمیم یا تقویت کنش های عالی شناختی حافظه، توجه و ... برای ارتقای کیفیت زندگی در افراد به هنجار یا افراد با نیازهای ویژه (اعم از کسانی که دچار نارسایی های شناختی هستند با آنها که به دلیل مشاغل خاص، نیازمند توانایی های شناختی ویژه اند) می باشد. نوع و نحوه اجرای این اقدامات، با توجه به مولفه های شخصیتی، خانوادگی و اجتماعی هر فرد تعیین می شود. بنابراین، توانبخشی شناختی قابل تقلیل بر فنون دستکاری عملکردهای شناختی نیست؛ بلکه این فنون به عنوان ابزار یا بخش کوچکی از روند توانبخشی شناختی مورد استفاده قرار می گیرند. توانبخشی شناختی یکی از گرایش های علمی کاربردی است که پس از توسعه علوم و فنون شناختی از عصب روانشناسی بالینی جدا شد و هویت تازه یافت. البته در بسیاری از دانشگاه های دنیا همچنان بخشی از برنامه های دوره های تحصیلات تکمیلی عصب روان شناسی بالینی بشمار می رود. فارغ التحصیلان این گرایش از ارشد علوم شناختی می توانند در موارد زیر مشغول به کار شوند:
شرکت در تیم های تدوین و اجرای برنامه های توانبخشی شناختی برای جمعیت ایرانی
ارائه خدمات ارزیابی و ترمیم تواناییهای شناختی در افراد با نیازهای ویژه و بیماران با نقص شناختی و ارائه خدمات ارزیابی و ارتقا تواناییهای شناختی مشاغل مختلف بر اساس نیازمندی های شناختی هر حرفه و پژوهش در حیطه فرایندهای شناختی در راه های توانبخشی آن
برنامه درسی(سرفصل) علوم شناختی - توانبخشی شناختی :
تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اجباری : 20 واحد
دروس اختیاری : 8 واحد
پایان نامه : 4 واحد
جدول دروس اصلی گرایش ذهن ، مغز ، تربیت
نام درس |
تعداد واحد |
نام درس |
تعدا واحد |
مبانی علوم اعصاب |
2 |
مبانی علوم اعصاب شناختی |
2 |
روانشناسی شناختی |
2 |
ارزيابی عصب روان شناختی |
3 |
توانبخشی شناختی (1) |
2 |
توانبخشی شناختی (2) |
3 |
روش های تحقيق و آمار در علوم شناختی |
2 |
كارورزی |
4 |

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی
منابع ارشد روانشناسی بالینی، منایع ارشد بالینی، منابع روانشناسی بالینی، کنکور ارشد روانشناسی عمومی، مشاوره، رتبه های برتر روانشناسی، رتبه های برتر روانشناسی، ارشد روانشناسی، ارشد روانشناسی بالینی، مصاحبه با رتبه های برتر روانشناسی، ارشد بالینی، منابع ارشد بالینی، مشاوره مقاله و پایان نامه، konkooreravan.ir، کتاب تست روانشناسی، دفترچه سوالات روانشناسیمنابع ارشد روانشناسی بالینی، منایع ارشد بالینی، منابع روانشناسی بالینی، کنکور ارشد روانشناسی عمومی، مشاوره، رتبه های برتر روانشناسی، رتبه های برتر روانشناسی، ارشد روانشناسی، ارشد روانشناسی بالینی، مصاحبه با رتبه های برتر روانشناسی، ارشد بالینی، منابع ارشد بالینی، مشاوره مقاله و پایان نامه، konkooreravan.ir، کتاب تست روانشناسی، دفترچه سوالات روانشناسی
برچسب ها : تفاوت بین گرایشهای مختلف روانشناسی و معرفی گرایش های روانشناسی ,
گرایش عمومی ,
گرایش بالینی ,
گرایش روانسنجی ,
گرایش صنعتی سازمانی ,
بالینی ,
عمومی ,
روانسنجی ,
صنعتی و سازمانی ,
صنعتی سازمانی ,
روانشناسی بالینی ,
روانشناسی عمومی ,
روانشناسی صنعتی سازمانی ,
روانشناسی اسلامی ,
روانشناسی مثبت گرا ,
روانشناسی مثبت ,
گرایش های رشته روانشناسی
غیر قابل انتشار : 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته : 438