.
hed

مصاحبه با رتبه 6 بالینی کنکور 92
متین قنبرزاده - از دانشگاه خوارزمی

با سلام، در ابتدا لطفاً خود را معرفی کنید و کمی از سوابق تحصیلی‌تان بفرمایید.

با سلام خدمت شما و همچنین داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی 94. متین قنبرزاده هستم؛ متولد بهمن69، اهل دزفول.

سال 88 در مقطع کارشناسی با رتبه ی 201 علوم انسانی در رشته ی روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی تهران پذیرفته شدم. سال 92 هم در مقطع کارشناسی ارشد با رتبه 6 بالینی، وارد دانشگاه تهران شدم.

 

خانم قنبرزاده، در هر درس به چه درصدی دست پیدا کردید؟

زبان تخصصی: 54   /    علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی: 64      /      آمار و روش تحقیق: 53        / رواشناسی مرضی و کودکان استثنائی: 53 /           روانشناسی رشد: 88      /      روانشناسی بالینی: 66              / فیریولوژیک و انگیزش و هیجان : 62

 

در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی مؤسسات آمادگی کنکور شرکت داشتید؟

در آزمون های آزمایشی بله و در کلاس خیر.

 

پس شما در آزمون‌های آزمایشی شرکت کردید، آیا شرکت در این آزمون ها را به داوطلبان هم توصیه می‌کنید؟

 

این سؤالی ست که دوستان زیادی از من پرسیده اند... پاسخ من به دوستانم این ست که ماهیت آزمون دادن در فواصل مختلف می تواند بسیار مفید باشد ولی مشروط بر اینکه قادر به کنترل ملاحظاتی باشیم؛ بعضی دوستان آزمون آزمایشی را زیادی جدی می‌گیرند در حالی که اغلب بین این آزمون‌ها و کنکور سراسری تفاوت هایی هست. گاهی بودجه بندی آزمون ها با بودجه بندی مطالعاتی ما نمی‌خورد و این خودش سردرگمی ایجاد می‌کند. گاهی سوالاتی در آزمونها مطرح می‌شود که منبع آن سوالات سالهاست که دیگر مورد توجه طراحان کنکور سراسری نیست.

و امّا توصیه من این است که در صورت امکان در آزمون های جامع شرکت داشته باشند و یا به صورت شبیه سازی شده، کنکور سال های اخیر را از دو ماه مانده به کنکور برای خود آغاز کنند. فقط به حضور در جلسه اکتفا نکنید؛ چند برابر زمان آزمون می بایست برای ارزیابی آزمون و پیدا کردن نقاط ضعف و یافتن راهکارهایی برای جبران، وقت صرف کنید.

 

 

مطالعه برای کنکور را از چه زمانی شروع کردید؟

تابستان (علی رغم هدفی که داشتم) به خاطر نداشتن برنامه ای مشخّص، به صورت پراکنده در مجموع حدود یک ماه درس خواندم و در واقع یک گام از جایی که می توانستم باشم عقب ماندم؛ ولی از مهرماه تا روزهای پایانی قبل از کنکور با برنامه ریزی و جدیت و نهایت تلاش مطالعه داشتم.

چه توصیه ای به داوطلبانی که می‌خواهند کم کم شروع به مطالعه برای کنکور 94 کنند دارید؟

اینکه زودتر شروع کنند و منتظر نباشند تا تمام شرایط لازم فراهم شود بعد استارت بزنند. بعضی دوستان، به خطا می‌خواهند پیش از شروع کردن به مطالعه، تمامی تجهیزات لازم را در اختیار داشته باشند اما این یکی از اشتباهات رایج است و اکیداً توصیه می‌کنم در این زمینه مراقب ایده‌آل گرایی باشند. کافیست با دو سه کتاب درست شروع کنیم به مطالعه. بعد گام به گام اقدام به تهیه سایر منابع مورد نیاز کنیم. ضمناً در این زمینه حتماً از یک مشاوری کسی که اخیراً در همین کنکور شرکت کرده و رتبه خوبی هم آورده، مشورت بگیرند تا از کتاب های مناسب برای شروع مطالعه استفاده کنند.

 

خانم قنبرزاده، سوال خیلی از داوطلبان کنکور درباره انتخاب منابع درست است. با توجه به اینکه فهرست های مختلفی از منابع توسط گروه ها و موسسات مختلف معرفی می‌شود، لطفاً بفرمایید چه منابعی را برای مطالعه انتخاب کردید و الان چه منابعی را معرفی می‌کنید؟

منابعی که من شخصاً خواندم را درصورت تمایل شما خدمتتان خواهم گفت. اما مسئله اینجاست که خودم الزاماً تک به تک این منابع را پیشنهاد نمی‌کنم چون با بررسی هایی که داشته ام می بینم معدود کتاب هایی بودند که بهتر بود آنها را هم میخواندم یا برخی کتابهایی را که خواندم اثر خاصی در نتیجه من در کنکور نداشتند. مجموعه منابعی را که جامع و مانع می بینم ترجیح می دهم خدمت دوستانم معرفی کنم.

 

برای دوستانی که تصمیم دارند از رشته های دیگر وارد روانشناسی شوند، چه توصیه ای دارید؟

توصیه اوّلم این است که یک انتخاب آگاهانه داشته باشند؛ به هرحال این رشته، رشته ای ست که موضوع آن انسان است و مسائل پیرامون او، پس به طور طبیعی مقداری از علاقه به روانشناسی در همه وجود دارد ولی از نظر من یک علاقه ی عمومی دلیل کافی برای انتخاب این رشته جهت ادامه تحصیل و در نهایت به عنوان شغل آینده نیست.

معمولاً از من پرسیده می شود که «خوب است این رشته را بخوانم؟!» پاسخ من این است که برای شخصی ممکن است بهترین رشته ی ممکن باشد و برای شخصی دیگر بدترین رشته ی ممکن! حواسمان باشد که صرفاً با هدف حل مشکلات درونی و شخصی خودمان یا اطرافیانمان به این رشته قدم نگذاریم (که تجربه نشان داده در این صورت نه تنها اوضاع بهتر نمی‌شود، که بدتر هم می‌شود).

دوستان تغییر رشته ای برداشت خود را از این رشته واقع بینانه کنید (با خواندن کتاب های علمی این رشته؛ و نه کتاب هایی که متأسفانه صرفاً عنوان روانشناسی دارد ولی فرسخ ها از دنیای واقعی آن دور است ) و سپس دست به انتخاب بزنید.

در صورتی که نتیجه ی بررسی ها، انتخاب این رشته شد در قبولی شما شکی نیست اگر در این مسیر به درستی وارد شوید و پله پله و هر پله را در زمان و جای خود طی کنید(گواه این یقین بنده، تغییررشته ای هایی هستند که هر سال در بین رتبه های برتر آن ها را می بینیم؛ اگر ممکن است پس شما هم خواهید توانست). با یک کتاب مناسب( از روانشناسی عمومی) استارت کار خود را بزنید و پس از آن دروس مناسب برای شروع آسیب، رشد می تواند باشد؛ دقت داشته باشید که در هر درس در انتخاب کتاب اوّل آن تصادفی عمل نکنید، با کتابی مناسب و پایه ای با دنیای آن مبحث آشنا شوید تا از خواندن آن لذّت ببرید نه عذاب!

 

متشکرم، درباره ساعات مطالعاتی تان بفرمایید. ساعات مطالعه شما چقدر بود؟ و فکر می‌کنید برای رسیدن به رتبه ای که شما کسب کردید باید روزانه چقدر مطالعه کرد؟

بسیار متفاوت! از مهرماه تا روز قبل کنکور با توجّه به شرایطم از روزی 4ساعت تا 10-9 ساعت مطالعه می‌کردم. اما خوب یک تغییر رشته ای با دانش زبان، هوش و علاقه ای متوسط، برای رسیدن به رتبه ای زیر 20 باید از تابستان شروع کند و به طور میانگین در تابستان روزانه 6-5، پاییز 8-7، زمستان 10-8 ساعت مطالعه کند. در این بین روش مطالعه، جزوات کمکی، شرایط محیطی، سبک زندگی سالم و ... بی تردید تاثیرات خودشان را خواهند داشت.
 

آیا همین روش را هم به سایر داوطلبان توصیه می‌کنید؟

از نظر بنده «تکرار و مرور» مطالب ، نتیجه گرفتن یا نگرفتن را در این کنکور مشخص می کند ؛ با توجه به تعداد و حجم کتاب های منبع، برای تکرار و مرور راهی جز تبدیل کتاب به خلاصه وجود ندارد (مصداقش هم رتبه های برتری ست که تابحال من دیدم که از این دو حال خارج نبوده اند: یا یک نفر مثل بنده توانایی و زمان کافی برای خلاصه کردن داشته و خودش این کار را انجام داده که بسیارعالی ست و یا از خلاصه آماده شده ای کمک گرفته است).

درباره مفید بودن استفاده از خلاصه ها شکی ندارم، ولی در برخی جهات، اصلاحاتی را در روشی که خودم پیش رفتم بهتر می دانم؛ از جمله اینکه : الزامی نیست درس ها را با هم پیش ببریم (البته اگر آزمون ها اجباراً ما را وادار به این کار نکنند!)؛ بهتر است درس های مفهومی تر آغاز کارمان باشند(رشد، آسیب (و زبان)) و درس های دیگر که بیشتر جنبه حفظی دارند(همان درس های ضریب یک) در ادامه و به تدریج وارد برنامه مطالعاتی مان شوند. خلاصه ها اگر ماحصل زحمت خودمان است در فواصل نوشتن و به طور مرتب خوانده شوند و ... .

 

تست زدن را از چه زمانی شروع کردید و از چه منابعی؟

از اواسط دی ماه تست زدن را شروع کردم و فقط تست کنکور هشت سال اخیر را کار کردم؛ به این صورت که یک روز در میان یک کنکور را با شرایط شبیه سازی شده در مدت زمان معین اجرا می کردم و تا روز بعد به ارزیابی آن می پرداختم و نکاتش را یادداشت برداری می‌کردم و در روزهای پایانی آن نکات را خواندم.

به داوطلبان توصیه می کنم به نحوی برنامه ریزی کنند که زودتر دست به کار آزمون سال های اخیر به این شیوه شوند؛ مثلاً آذرماه. دوستانی هم که در کیهان افتخار دارم در امر برنامه ریزی و مشاوره در خدمتشان هستم، از همین روش استفاده خواهند کرد.

و امّا از چه منبعی؟! پاسخش شاید جالب باشد؛ سؤالات را از سایت های مختلف دانلود کرده بودم و با پاسخنامه ی سازمان سنجش که با سرچ پیدا کردم تصحیح می کردم؛ همان هایی که الان با تغییراتی روی سایت کیهان می‌بینید!

 

آیا در این راه مشکلات و محدودیت‌هایی هم داشتید یا همه چیز بر وفق مراد بود؟

قطعاً مشکلات و محدودیت ها همیشه وجود دارند و الّا زندگی و تلاش معنایی نداشت. در آن دوره ی آمادگی برای کنکور، من ترم 7 کارشناسی بودم و 12واحد درسی هم داشتم که هیچ کدام از منابع کنکور هم نبودند و انرژی و وقت بیشتری را طلب می کرد. زندگی خوابگاهی هم طبیعتاً مسائل و محدودیت های خود را داشت و بسیاری مسائل دیگر. در هر امری محدودیت ها وجود دارند و تا حدودی اجتناب ناپذیرند؛ از نظر بنده، موفقیّت از آن کسی است که بتواند به درستی محدودیت ها را مدیریت و کنترل کند.

 

در مقابل این محدودیت ها، فکر می‌کنید چه نقاط قوتی داشتید که شما را به این رتبه رساند و مهمترین عامل موفقیت شما در این دوره چه بود؟

 

در درجه ی اوّل " توکّل و اعتماد به خدا ". توکّل به خدا یک روش فعال برخورد با مسایل و مشکلات است؛ دقیقاً نقطه‌ی مقابل رفتارهای اجتنابی و منفعلانه. این موضوع برای من، جای خالی بسیاری از کمبودها را پر کرد و جبران محدودیت های طبیعی ای بود که وجود داشت. پشتیبانی همه جانبه ی خانواده و تلاش و سرمایه گذاری زمانی و روانی خودم را نیز از عوامل این موفقیت می دانم.

 

همچنین در این جا شایسته می بینم از دوست خوبم، خانم الهه رجبی، یاد کنم که در فراز و نشیب این راه همراه هم بودیم. ایشان در کنکور 92 رتبه‌ی 10 بالینی را کسب کردند و اکنون دانشجوی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه شهیدبهشتی هستند.

 

و سخن آخر؟

تعیین و تعریف هدف، مهمترین گام برای رسیدن به هر مقصدی‌است؛ وقتی هدف را تعیین کردیم، می‌توانیم مشخص کنیم که با توجه به توانی که داریم چقدر باید تلاش کنیم تا به آن دست پیدا کنیم. مسیر راه را هم بعد از تعیین هدف می‌توانیم تعیین کنیم.

و البتّه:

"کشتی در ساحل بسیار امن تر است ؛ ولی برای این ساخته نشده است."

 

پیوست: منابع

منابعی را که خانم قنبرزاده در هردرس برای کنکور خود، خوانده با خط چین نوشته شده است و توضیحات و توصیه ها بدون خط چین ذکر شده است.

آمار و روش تحقیق: 

آمار دکتر دلاور

روش تحقیق دکتر دلاور

 

علم النفس:

علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی احدی و بنی جمالی- 

روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی احمدی

 

از برخی نظریه ها در کنکور گاهی سؤال داریم (مثل سهروردی) که در این کتاب ها از آن ها صحبت نشده است. معمولاً آن ها را به صورت گلچین شده از منابع دیگر به دانشجویانم در صورتی که وقت آن ها اجازه دهد معرفی می کنم و الا همین دو کتاب تا حد قابل قبولی پاسخگوست.

روانشناسی بالینی:

روانشناسی بالینی فیرس

فصل هایی از نظریه های رواندرمانی پروچسکا

فصل هایی از آزمون های روانی مارنات

مارنات کتاب حجیمی است. من بخشی هایی از آن را مطالعه کردم فقط. توصیه ام به دوستان این است که آن را در دستور کار خود قرار ندهند و برای آزمون ها –که سوالات زیادی را هم در کنکور به خود اختصاص نمی دهد-به جای مارنات از کمک آموزشی ها استفاده کنند. ظاهراً خلاصه ای از آقای جسیمی رتبه 3 بهداشت در کیهان موجود است که دانشجویان از آن رضایت زیادی داشته اند.

نظریه های شفیع آبادی هم تا حد زیادی مثل کتاب پروچاسکاست. اگر کسی آن را دارد، همان را بخواند کافیست.

 

آسیب شناسی روانی و کودکان استثنائی:

روانشناسی نابهنجاری سلیگمن و روزنهان ترجمه یحیی سیدمحمدی -جلد یک و دو- 

خلاصه روانپزشکی کاپلان جلد2 کامل- 

جلد 3 فصول 38تا51 –

و فصولی از جلد 1 کاپلان

کودکان استثنائی میلانی فر

کودکان استثنائی سیف نراقی و همچنین در صورت اجازه دادن وقت، استثنائی دکتر افروز را نیز توصیه می کنم. کتاب هالجین هم هست که گاهی برای تغییر رشته ای ها به جای سلیگمن از آن استفاده می‌کنیم. فرق زیادی نمی‌کند جز اینکه کمی روان تر از سلیگمن است.

 

فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان:

فیزیولوژیک دکتر خداپناهی

انگیزش و هیجان دکتر خداپناهی

اعصاب و غدد حائری

حائری چندان مهم نبود و کتاب‌های دکتر خداپناهی کافی بودند. مارشال ریو هم برای انگیزش هست که در حد اطلاعات اضافی و تکمیلی می‌تواند مورد استفاده باشد و الا که چند سال است اهمیت زیادی در کنکور سراسری نداشته و ندارد.

 

روانشناسی رشد:

روانشناسی ژنتیک جلد 1 دکتر منصور 

روانشناسی ژنتیک جلد 2 دکتر منصور و دکتر دادستان

روانشناسی رشد لورابرک ترجمه یحیی سیدمحمدی جلد یک و جلد دو 

نظریه های رشد ویلیام کرین ترجمه ی خوئی نژاد

همین ها به نظر بنده کفایت می کند. امسال هم که همین ها 18 سوال از 20 سوال این درس را تشکیل داده بودند که آمار خیره کننده ایست.

متون زبان:

صدصفحه از متون روانشناسی به زبان انگلیسی کیانوش هاشمیان

به تغییررشته ای ها روانشناسی عمومی به زبان انگلیسی یحیی سید محمدی و کتاب راهنمایش (یا لیندالیل) را توصیه می کنم.

برای دیگر دوستان نیز بستگی به سطحی که در زبان دارند توصیه های متفاوتی دارم.
 

کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، ارشد روانشناسی، منابع ارشد روانشناسی، جزوات ارشد روانشناسی، ارشد روانشناسی بالینیکنکور کارشناسی ارشد روانشناسی, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، ارشد روانشناسی، منابع ارشد روانشناسی، جزوات ارشد روانشناسی، ارشد روانشناسی بالینیکنکور کارشناسی ارشد روانشناسی, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، ارشد روانشناسی، منابع ارشد روانشناسی، جزوات ارشد روانشناسی، ارشد روانشناسی بالینیکنکور کارشناسی ارشد روانشناسی, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، ارشد روانشناسی، منابع ارشد روانشناسی، جزوات ارشد روانشناسی، ارشد روانشناسی بالینی
نظرات بينندگان
غیر قابل انتشار : 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته : 6
صدف
|
1394/03/07 - 14:16
0
0
سلام منظور از جزوات تکمیلی چیه؟به طور جداگانه باید تهیه بشه؟
پاسخ ها
کــــیـــهـــان
|
1394/03/07 - 14:37
سلام صدف 
خیر 
در سال 95 دیگه جزوه تکمیلی نداریم و همه جزوات قبلی در جزوات جدید ادغام شده اند 


فاتح
|
1393/08/20 - 22:46
0
2
با سلام انگلیسی من خیلی ضعیف است. اگر بخواهم در مشاوره رایگان با خانم قنبر زادهبیفتم چیکار باید بکنم . چون فقط یکبار می تونم استفاده کنم و شاید از شانس بد ما ایشان نباشند .
پاسخ ها
کیهان
|
1393/08/21 - 00:21
سلام.
در ثبت درخواست مشاوره رایگان (از طریق پیامک و یا تماس مستقیم) مشاوری را که تمایل دارید با وی صحبت کنید، قید کنید؛ مشکلی نخواهد بود.
ناشناس
|
1393/08/20 - 16:55
0
2
سلام می خواستم بدانم خانم قنبر زاده این کتابها را که خوانده اند و ان را به بچه های کیهان پیشنهاد داده اند خلاصه یا جزوه ان را در اختیار موسسهکیهان داده اند که ان را بخریم. با تشکر از زحمات شما
پاسخ ها
کیهان
|
1393/08/21 - 00:40
سلام.
خیر. خانم قنبرزاده در گروه آموزشی کیهان، به برنامه ریزی برای کنکور مشغول هستند.
برای آشنایی با نحوه آماده شدن پکیج کیهان و مولف آن به لینک زیر بروید:
http://kayhanravan.ir/fa/jozveh.aspx
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
.