
کیفیت سنجی جزوه روانشناسی رشد کیهان در آزمون دکتری روانشناسی 98
ارزیابی درس روانشناسی رشد
در کنکور امسال درس روانشناسی رشد مانند سال گذشته 10 سوال را به خود اختصاص داده است که به طور کاملا مشخص و مجزا در ابتدای دفترچه آورده شده اند و سوالات به گونه ای طراحی شده بودند که با مطالعه ی منابع مرسوم برای کنکور دکتری و ارشد قابل پاسخگویی بودند که منابع به شرح زیر است:
روانشناسی رشد لورا برک جلد 1و 2؛ روانشناسی تحولی دکتر منصور و دادستان هر دو جلد، نظریه های روانشناسی رشد ویلیام کرین.
تمرکز اصلی سوالات در هر کتاب بیشتر بر چهارچوب بندی کلی نظریه ها بوده است و از جزییات حفظی صرف نظر شده است. همچنین مقایسه ی نظریه ها و نقاط مشابه و متفاوت نظریه ها نیز مورد توجه بوده است که نشان از دیدگاه نسبتا کلی نگر طراح ها بوده است
با مقایسه ی سوالات با جزوه ای که کیهان برای این درس تدوین کرده است و خلاصه ای از تمام منابع است متوجه میشویم که پاسخ تمامی سوالات در این جزوه وجود دارد و در صورتی که داوطلبات به این جزوه تسلط کافی را داشته باشند قادرند به تمامی سوالات درس رشد پاسخ بدهند.این گفته ها به صورت عینی و دقیق در جدول زیر قابل پیگیری است.
توضیحات
|
مبحث
|
فصل
|
نام جزوه
|
سوال
|
توضیح مکانیزمهای دفاعی عقلیسازی و ریاضتطلبی در نوجوانی
|
مکانیزمهای دفاعی دوره نوجوانی
ص۱۵۲
|
فصل بیست چهارم: آنا فروید
|
رشد کیهان
|
1
|
متن جزوه:
فروید مانند پیاژه معتقد بود که در شش ماه اول زندگی دنیای نوزدان فاقد شیء است، یعنی کودک شیرخوار هیچ درکی از افراد یا چیزهای موجود ندارد. گاهی اوقات فروید این مرحله فاقد شیء بودن اولیه را به عنوان "یک حالت خودشیفتگی اولیه" توصیف کرده است. فروید معتقد بود حالت اساسی خودشیفتگی در وضعیت خواب رخ میدهد. هنگامی که شیرخواران احساس گرمی و رضایت میکنند و مطلقًا توجهی به دنیای خارج ندارند. فروید اختلال اسکیزوفرنی را نوعی بازگشت به خودشیفتگی خستین میدانست.
|
مرحله اول: مرحله دهانی (ص ۸۴)
|
فصل هفدهم: نظام روانتحلیلگری و نظریه فروید
|
رشد کیهان
|
2
|
متن جزوه: هنگامی که فروید در مورد فرآیند رشد "من برتر" بحث میکند، تببین او کاملا با نظریه ویگوتسکی جور در میآید. فروید میگفت که کودکان از طریق درونی کردن موارد منع شده از سوی والدین "من برتر" را در خویش بهوجود میآورند، ویگوتسکی اضافه کرد که این درونیسازی به طور وسیعی از طریق گفتار رخ میدهد و اینکه دورهای وجود دارد که ما میتوانیم آن را به طور مستقیم مشاهده کنیم، زیرا در این دوره کودکان با صدای بلند با خود صحبت میکنند.
|
فروید و ویگوتسکی (ص ۱۶۱)
|
فصل بیست و ششم: نظریه اجتماعی - فرهنگی ویگوتسکی
|
رشد کیهان
|
3
|
با مقایسهی تعاریف فراشناخت، خودگرانی و میانگرایی در جزوه، این سوال به سادگی قابل پاسخگویی است.
|
مبحث فراشناخت و خودگرانی از فصل هشتم و مبحث خودمحوری از فصل هجدهم
|
فصل هشتم و هجدهم
|
رشد کیهان
|
4
|
متن جزوه:
استرنبرگ 3 عنصر را مشخص میکند: صمیمت، شهوت و تعهد؛ صمیمیت یک عنصر هیجانی؛ شهوت عنصر برانگیختگی، جسمانی، و روانی؛ و تعهد هم عنصر شناختی.
|
نظریه عشق مثلثی رابرت استرنبرگ صفحه ۵۶
|
فصل دهم: رشد در اوایل بزرگسالی (جوانی)
|
رشد کیهان
|
5
|
با استنباط توضیحات این مرحله (شریک شدن هویت خود با دیگری؛ مردمآمیزی یا مردمگریزی) و بررسی گزینهها میتوان به این سوال پاسخ داد.
|
مرحله ششم: صمیمیت در برابر انزوا ص ۱۲۵
|
فصل بیستم: نظریه روانی- اجتماعی اریکسون
|
رشد کیهان
|
6
|
با بررسی توضیحات قسمت اخلاق پسعرفی و مبحث تفکر اخلاقی (او به عنوان یک فرضیه کلی اظهار داشت که در مراحل بالاتر رفتار اخلاقی دارای ثبات بیشتر، قابل پیشبینیتر و مسئولیتپذیرتر هستند). میتوان به گزینه درست رسید.
|
مبحث سطح پس عرفی یا اخلاقی (پسا قراردادی) و مبحث تفکر اخلاقی و رفتار اخلاقی (ص ۱۱۵ و ۱۱۶)
|
فصل نوزدهم: مراحل رشد اخلاقی و نظریه کلبرگ
|
رشد کیهان
|
7
|
متن جزوه:
بیشتر انتقادها از گزل به شیوه ارائه هنجارهای سنی به وسیله او مربوط است. همانطور که گفته شد، هنجارهای او از یکسانی بیش از حد حکایت دارد و او در مورد میزان تغییرپذیری که در هر سن میتوان انتظار داشت، اظهارنظر نکرده است.
|
تحلیل و نقد گزل (ص۱۷۱)
|
فصل بیست و هفتم: نظریه زیستی گزل
|
رشد کیهان
|
8
|
در تبیین نگهداری ذهنی، کودکان به سه نوع استدلال متوسل میشوند.
اینهمانی، تصور عمل وارونه، جبران (نوعی بازگشتپذیری است که در مورد روابط اشیاء به کار بسته میشود).
|
نگهداری ذهنی (ص ۹۸ و ۹۹)
|
فصل هجدهم: نظریه رشدی– شناختی پیاژه
|
رشد کیهان
|
9
|
مراحل موضع روان گسیخته – پارانویاگونه و موضع افسردهوار
|
زندگی هیجانی کودک شیرخوار (ص ۲۱۹)
|
فصل سی و پنجم: نظریه ملانی کلاین
|
رشد کیهان
|
10
|
نتیجه ارزیابی
- کل سوالات درس روانشناسی رشد: 10
- تعداد سوالاتی که مستقیماً از منابع اصلی این درس آمد: 10
- تعداد سوالاتی که پاسخشان مستقیماً در جزوه روانشناسی رشد کیهان موجود بود: 10
- درصد پاسخدهی: 100 %
- پاسخ ها بر اساس آخرین ویراست جزوه روانشناسی رشد برای آزمون دکتری 98 (ویراست چهارم) استخراج شده است.
از اعتماد همیشگی شما عزیزان سپاسگزاریم
لینک های مفید برای شما داوطلبان آزمون دکتری روانشناسی و مشاوره:
گروه آموزشی کیهان
رتبه یک ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره
دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی و تهران
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور روانشناسی، مصاحبه با رتبه های برتر کنکور دکتری روانشناسی، منابع دکتری روانشناسی، منابع دکتری روانشناسی کیهان، رتبه یک کنکور دکتری روانشناسی، کنکور دکتری مشاوره، مصاحبه با رتبه های برتر کنکور دکتری روانشناسیمصاحبه با رتبه های برتر کنکور روانشناسی، مصاحبه با رتبه های برتر کنکور دکتری روانشناسی، منابع دکتری روانشناسی، منابع دکتری روانشناسی کیهان، رتبه یک کنکور دکتری روانشناسی، کنکور دکتری مشاوره، مصاحبه با رتبه های برتر کنکور دکتری روانشناسیمصاحبه با رتبه های برتر کنکور روانشناسی، مصاحبه با رتبه های برتر کنکور دکتری روانشناسی، منابع دکتری روانشناسی، منابع دکتری روانشناسی کیهان، رتبه یک کنکور دکتری روانشناسی، کنکور دکتری مشاوره، مصاحبه با رتبه های برتر کنکور دکتری روانشناسی
غیر قابل انتشار : 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته : 2